Zes hsp-tips om ontspannen op vakantie te gaan

Volgende week vrijdag rijden wij met het gezin richting Zuid Frankrijk. Eigenlijk heeft het hele gezin behoefte aan een andere omgeving, na alle corona perikelen. Moet zeggen dat ik die behoefte dit jaar minder heb. Ik geniet van mijn werk en heb niet de behoefte om daar drie weken van ‘verlost’ te zijn. Maar ik kan mij nu al wel verheugen op de prachtige wandelingen in de bergen.

Toch blijft vakantie ook altijd iets spannends. Een reis van 1200 km, in ons geval. Een hele nieuwe omgeving. Andere slaapplek. Andere mensen. Voor sommige hsp genoeg redenen om niet op vakantie te gaan. Die vinden het fijner om op hun vertrouwde plek te blijven.

Mijn tips om ontspannen op vakantie te gaan:

1. Bekijk van tevoren foto’s van de accommodatie/camping/omgeving. Zo kan je hsp brein alvast een beeld gaan vormen in je hoofd. Op die manier voelt het niet helemaal nieuw aan en kan je sneller wennen.

2. Goede voorbereiding is het halve werk. Begin niet op het laatste moment met inpakken of het regelen van vignetten, paspoorten, rijbewijs of andere belangrijke papieren. Zorg dat je relaxed kunt vertrekken en niet op het laatste moment nog van alles moet regelen. Vraag ook hulp van je partner of kinderen als die mogelijkheid er is.

3. Gebruik de eerste dagen om echt even te ‘landen’ op je vakantie adres. Geef jezelf de tijd om alle indrukken te verwerken. Verwacht niet meteen van jezelf dat je het vanaf dag 1 geweldig moet vinden.

4. Vakantie mag ontspannen en leuk te zijn. Doe dan ook waar je écht zin in hebt. Ga uitstapjes maken omdat je het wilt, niet omdat het hoort. Als jij de hele dag met een boek in een stoel wilt zitten, is dat prima! Als jij alle hotspots in de omgeving wilt zien, ook prima!

5. Luister naar je lichaam. Vakantie is geen reden om opeens minder goed voor je lichaam te zorgen. Blijf gezond eten en slaap voldoende. Natuurlijk is een extra wijntje, ijsje, pizza heerlijk, maar blijf luisteren naar je lichaam.

6. Zorg goed voor jezelf. Denk hierbij aan: neem voldoende boeken mee, fijne muziek, je hardloopkleding of iets anders wat je fijn vindt om te doen ter ontspanning. Plan ook bewust wat tijd alleen in je vakantie als je dat nodig hebt.

Ik wens je alvast een hele fijne zomer en als je op vakantie gaat en hele fijne en ontspannen vakantie.

Sannie

P.s. Wil jij begeleiding bij het omgaan met hoogsensitiviteit? Plan dan makkelijk je kennismakingsgesprek via de online afsleefhoogsensitief.nlprakenplanner.

Of wil jij liever eerst zelf aan de slag met je hoogsensitiviteit, kijk dan eens naar mijn doeboek. Een prachtig vormgegeven boek waarmee je echt aan de slag kunt met je hoogsensitiviteit.


Gratis 7-daagse mini training?
Schrijf je in en ontvang een gratis mini-training om meer te leren over jezelf en je hoogsensitiviteit



Doeboek: Leef hoogsensitief

Het doeboek: Leef hoogsensitief kan je hier bestellen.



Categorieën

  • Algemeen
  • Boeken
  • Hoogsensitiviteit
  • Inspiratie
  • Positiviteit
  • Zelfvertrouwen
  • Recente blogs

    Lees meer!

    ×

    Wil jij ook meer weten over hoogsensitiviteit en dus over jezelf?

    Meld je dan nu aan voor tips en adviezen per e-mail voor hoogsensitieve personen. Je ontvangt dan ook direct mijn gratis mini training ‘Omgaan met hoogsensitiviteit’. 

    Je ontvangt om de vier dagen, 7 keer een mail met makkelijk in te vullen formulieren. Gun het jezelf.

    P.s. geen zorgen, ik houd ook niet van spam.