Vallen, opstaan en weer doorgaan

In de afgelopen vijf jaar heb ik mij bij periodes behoorlijk onzeker gevoeld over mijn bedrijf. Bam, dat is gezegd. Gisteren vijf jaar geleden stapte ik dapper het gebouw van de KvK binnen. Ik ga een bedrijf beginnen. Maar met een KvK nummer en een website was ik er nog niet. Dan ga je zoeken, hoe krijg ik mijn praktijk lopend?

Zoveel (business) coaches, die allemaal het gouden ei hadden. Waardoor je gouden bergen kon verdienen, met zo min mogelijk werken. (Om het even lekker zwart/wit te houden  )

Ik heb verschillende dingen buiten mijn ‘comfort-zone’ geprobeerd. ‘Gratis’ weg-gever, mailinglist, challenge’s maar dat werkte voor mij niet. ‘Gratis’ bestaat tegenwoordig niet meer lieve mensen. Je betaalt met een e-mail adres, vervolgens krijg je allemaal mails die dusdanig sturend geschreven zijn, dat jij het gevoel krijgt dat je die dienst/product wel moet afnemen of inhuren.

Of nog zo’n mooie, je moet je prijzen verdubbelen, want dan nemen mensen je serieus……Sannie-26_0x0_acf_cropped

En ja, ik ben daar, in het begin van mijn carrière ook wel eens met open ogen ingelopen. Weg ruim € 1000,- voor een online training, die dé nieuwe manier van coachen zou zijn, niets nieuws geleerd. Mooie marketing ingespeeld op mijn onzekerheid als startende coach. Dat was een hele dure les.

Is dát dan het runnen van een bedrijf? Een marketing formule toepassen? Maar dat is niet vanuit mijn pure ik. En wellicht is het naïef om niet mee te gaan met de meute, maar ik doe het op mijn manier. Uiteindelijk heb ik dit losgelaten en ben ik mijn praktijk op mijn manier gaan vormgeven, wat goed voelt voor mij. En dat gaat hartstikke goed. Maar het voornaamste is dat ik er op die manier van geniet.

Is het in deze tijd naïef om een bedrijf te runnen vanuit ‘wie goed doet, goed ontmoet’? Ik zie en voel hoe mijn cliënten naar huis gaan aan het einde van een sessie. Dát is mijn ‘marketing’. Cliënten die na maanden nog eens mailen dat ze een bepaald doel behaald hebben of dat ze nog steeds iets kunnen met de gesprekken die we gehad hebben.

Eerlijkheid is één van mijn belangrijkste kernwaarden, naast verbinding. En juist die twee stroken niet met hoe ik het grootste gedeelte van marketing ervaar.

Wat ik in vijf jaar geleerd heb, is dat ondernemen vallen, opstaan en weer doorgaan is. Nog steeds trouwens. (Zelf)vertrouwen opbouwen. Stapje voor stapje leren door dingen aan te gaan en vooral mijzelf blijven. Doen wat goed voelt voor mij. Ik vertrouw erop dat ik daarmee mensen aantrek die bij mij passen en die ik echt kan helpen.

Als ik één tip mag geven aan startende ondernemers. Zie het ondernemerschap als een reis en geniet vooral van die reis. Het is een reis op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Je mag groeien, je mag leren. Laat je niet gek maken en blijf bij je doel.

Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs of andere tips ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis een e-book over HSP



Categorieën

  • Algemeen
  • Boeken
  • Hoogsensitiviteit
  • Inspiratie
  • Positiviteit
  • Zelfvertrouwen
  • Recente blogs

    Lees meer!