Overprikkeling

Deze periode van het jaar wordt je overspoeld met prikkels. Zeker ouders met jonge kinderen. De kinderen zijn vaak overprikkeld door alle spanning van Sinterklaas. De goede man is jammer genoeg al drie weken voor 5 december in het land, zodat de spanning (prikkels) flink opgebouwd worden. Goed voor de commercie, maar binnenshuis niet altijd even leuk. De spanning van de kinderen daar heb jij als ouder namelijk weer mee te dealen.

Dus ook voor volwassenen is december vaak een drukke maand. Werk moet afgrond worden voor het einde van het jaar, cadeautjes kopen, kerstborrels, familiebezoek, de kinderen in het gareel houden, dineetjes, voorbereidingen voor een eventuele vakantie en wellicht heb jij nog wel meer dingen op je lijstje staan.

Wat kun je doen zodat de decembermaand wél een feestje wordt?

Ken jezelf! Met overprikkeling is voorkomen beter dan genezen. Wanneer krijg jij van je lichaam of je gedragingen een signaal dat je beter even rustig aan kunt gaan doen? Merk je dat je schouders vast gaan zitten? Wordt je lontje steeds korter? Begin je te snauwen naar de mensoverprikkelingen om je heen? Krijg je steeds meer hoofd- of buikpijn? Gaat het gonzen in je hoofd? Vergeet je steeds meer dingen?

Wat zijn voor jou de tekenen dat je behoefte hebt om, of liever gezegd, dat je moet gaan opladen?

Zorg voor voldoende rustmomentjes voor jezelf. Juist in drukke periodes mag je extra waakzaam zijn. Als je eenmaal flink overprikkeld bent, duurt het vaak langer voordat je weer helemaal jezelf bent.

Plan nu al in je agenda wat tijd voor jezelf of je eigen gezin. Afspraken met jezelf en je gezin zijn net zo belangrijk. Dan heb je nu al tijd gereserveerd om bij te tanken.
Helaas spreek ik uit eigen ervaring, nadat ik jaren te lang ben doorgegaan. Het was voor mij makkelijker om door te ‘sjezen’ dan om mijzelf een halt toe te roepen. En daarmee aan mezelf toe te geven dat ik het niet aan kon. Erger nog, ik vond mezelf zwak. Ik zag iedereen om mij heen van alles doen en het lukte mij amper om alle ballen hoog te houden. Inmiddels weet ik dat dit mijn valkuil is. En ja, ik stap er echt nog wel eens in, maar ik ben milder naar mijzelf geworden en plan mijn agenda beter.

Tip voor de lezers met kinderen

Ook de kinderen kunnen wat extra rustmomenten gebruiken. Kinderen hebben nog een grootse fantasie, gebruik dat. Ga bijvoorbeeld voor het slapen met je kind zijn of haar hoofdje even opruimen. Stop alles in een mooi kastje in zijn of haar hoofd, zodat er ruimte en rust is om ontspannen in slaap te vallen. En als je kind rustig slaapt, rust jij ook beter uit. 🙂

Laat je kind voor het slapen douchen. Laat alle gedachten die je kind in zijn of haar hoofdje heeft, wegspoelen met het water. Benoem dit ook. We spoelen de dag van je af zodat je weer lekker schoon bent en rustig kunt gaan slapen. Gebruik hierbij wederom je fantasie. Vraag aan het kind wat allemaal weg mag spoelen. Vaak weten kinderen dat zelf namelijk heel goed.

Eerder heb ik een blog geschreven met mijn manieren om om te gaan met overprikkeling. Wellicht zit er iets voor je tussen wat ook voor jou werkt.

Hele fijne en ontspannen decembermaand gewenst. Wil je leren om nog beter met je hoogsensitiviteit om te gaan en juist in de decembermaand leren wat jouw grenzen zijn? Doe dan mee met het online programma Positief – Hoogsensitief, wat 1 december begint. Voor meer informatie, kijk je op deze pagina.

Liefs Sannie

Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs of andere tips ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis een e-book over HSP



Categorieën

  • Algemeen
  • Boeken
  • Hoogsensitiviteit
  • Inspiratie
  • Positiviteit
  • Zelfvertrouwen
  • Recente blogs

    Lees meer!