Overprikkeling en slapen, onmogelijk?

Je dag was druk en vermoeiend. Je had veel afspraken staan en er kwamen ook nog wat dingen tussendoor die je moest regelen. Eenmaal thuis heb je de zorg voor je gezin, die ook jou aandacht willen. Al met al zou je het liefst op je bed willen gaan liggen om tot rust te komen.
En als je dan eindelijk uitgeput op bed gaat liggen, kun je de rust niet vinden en lig je enkel maar te woelen en te draaien. Het gaat niet lukken, je hoofd zit nog té vol en in slaap vallen zit er niet in. Vervolgens ga je daar weer over malen, want morgen moet je immers gewoon weer werken en je hebt je slaap hard nodig. Overprikkelt en slapen, niet de beste combinatie.

Wat kun je doen om wel in slaap te vallen? Hier 5 tips.

• Kijk één uur voor het slapen gaan niet meer op je telefoon, laptop of televisie. Waarschijnlijk denk je dat het ontspannend is, maar het kijken op een scherm stimuleert je geest. Ook door het ontvangen of lezen van berichtjes (Facebook, Whatsapp etc.) blijft je geest alert en blijf je in een waakzame toestand. Laat je mobiel niet naast je bed liggen, i.v.m. straling. Het is beter om je mobiel in de huiskamer te laten.
Bovendien onderdrukt het kijken naar een beeldscherm (fel licht) de aanmaak van melatonine. Dat is een stofje dat je juist helpt om lekker in slaap te vallen.

• Maak een vast ritueel van het naar bed gaan. Probeer vaste slaaptijden te hanteren, zodat je lichaam went aan een vast dag- en nachtritme.
Ga voor het slapen lekker in bad of onder de douche. Stel je dan voor dat je alle gedachten, stress of alles wat je nu niet meer nodig hebt van je af spoelt.
Lees een ontspannend en luchtig boek. Geen spannende thrillers of nare waargebeurde verhalen. Je kunt ook een ontspannend muziekje luisteren.

• Heb je last van piekergedachten, schrijf deze op voordat je gaat slapen. Zo haal je ze als het ware uit je hoofd. Het is ook handig om naast je bed pen en papier neer te leggen. Mocht je dan nog iets bedenken, schrijf het dan meteen op, want dan kun je het makkelijker loslaten. ’s Morgens kun je dan kijken of je nog iets met die gedachte moet doen.

• Is je slaapkamer een plek van rust? Gebruik je je slaapkamer alleen om te slapen (en seks) of is het bijvoorbeeld ook een rommelhok of werkkamer? Als je je slaapkamer binnenstapt, voel je dan rust of niet? Een opgeruimde slaapkamer bevordert het rustgevende gevoel. Kun je je slaapkamer goed ventileren? Is het donker of licht genoeg? Heb je een fijn matras?

• Eet en drinkgewoontes. Het is misschien te voor de hand liggend, maar eet niet vlak voordat je gaat slapen. Géén koffie (cafeïne)of alcohol. Alcohol lijkt misschien een goed slaapmutsje, maar dat is het niet. Je valt misschien iets sneller in slaap, maar je slaapt lichter en daardoor heb je grote kans dat je ’s nachts wakker wordt en niet meer in slaap komt. Roken heeft hetzelfde effect als alcohol.
Heel veel succes en slaap lekker,

Sannie

overprikkeling

 


Gratis 7-daagse mini training?
Schrijf je in en ontvang een gratis mini-training om meer te leren over jezelf en je hoogsensitiviteit



Doeboek: Leef hoogsensitief

Het doeboek: Leef hoogsensitief kan je hier bestellen.



Categorieën

  • Algemeen
  • Boeken
  • Hoogsensitiviteit
  • Inspiratie
  • Positiviteit
  • Zelfvertrouwen
  • Recente blogs

    Lees meer!

    ×

    Wil jij ook meer weten over hoogsensitiviteit en dus over jezelf?

    Meld je dan nu aan voor tips en adviezen per e-mail voor hoogsensitieve personen. Je ontvangt dan ook direct mijn gratis mini training ‘Omgaan met hoogsensitiviteit’. 

    Je ontvangt om de vier dagen, 7 keer een mail met makkelijk in te vullen formulieren. Gun het jezelf.

    P.s. geen zorgen, ik houd ook niet van spam.