Hoe houd ik mijn energielevel optimaal?

Veel HSP hebben het gevoel dat zij ‘leeglopen’. Dit kan ontstaan in bepaalde situaties of door specifieke personen. De vraag is, ‘wat kan je als HSP hieraan doen?’.

Het is ten eerste belangrijk dat je een ander soort mindset creëert. Jij bent de baas over je eigen energie. Dus in plaats van dat je zegt: ‘Ik word helemaal leeggezogen door die persoon’, is het eigenlijk: ‘Ik sta toe, dat die ander er met mijn energie vandoor gaat’.

Waarom is dit belangrijk? Als je het besef hebt dat jijzelf verantwoordelijk bent voor jouw energie, kom je ook tot het besef dat jij de enige bent, die dit kan veranderen. Iemand anders kan jou niet veranderen. Alleen jij zelf bent in staat om die verandering te realiseren.

Je neemt soms dingen waar, die niet waar te nemen zijn met je fysieke zintuigen. De een noemt het aura, de ander energieveld, persoonlijke ruimte of energetisch lichaam. Men zou dit kunnen opvatten als iets zweverigs, maar dat is het zeker niet.

In de workshops geef ik vaak het volgende voorbeeld: Er komt iemand achter je staan, je hebt niets gehoord, je wordt niet aangesproken of aangeraakt en toch voel je dat er iemand is.Of, je vriend(in) belt net op het moment dat jij aan hem/haar denkt.Houd maar eens je handen op 10 cm. van elkaar. Je voelt ‘iets’. Dat ‘iets’ is alleen niet zichtbaar en dat maakt het voor veel mensen ongrijpbaar.

Hoe kun je jouw energielevel optimaal houden? Oefenen, oefenen, oefenen. Het klinkt héél flauw, maar leren omgaan met je energiepeil leer je niet door er boeken of artikelen over te lezen. Je zult ermee moeten spelen. Je zult nieuwe dingen moeten uitproberen voordat je kunt zeggen; `het werkt of het werkt niet`. Kom ‘out of your comfortzone’ en geef de oefeningen een kans. Probeer het minimaal één maand vol te houden.

 Tips en oefeningen: energielevel HSP leeglopen

  • Word je bewust van de situaties of personen die je energie kosten (energievreters) en welke je energie opleveren. Dit kan simpel door elke dag een korte notitie van deze waarnemingen in je agenda te zetten.
  • Zodra je je hier bewust van bent, weet je ook wanneer je jezelf extra mag afschermen.
  • Wanneer je in gesprek bent met iemand waarbij je merkt dat jouw energiepeil zakt, zeg dan in gedachten tegen jezelf het volgende zinnetje: ‘Ik zie jou, maar ik voel mijzelf’. 
  • Plan overdag mini pauzes van drie minuten in. In die pauzes haal je een paar keer bewust adem en probeer je te voelen hoe het met je energiepeil is. Als je voelt dat die laag is, denk dan aan dingen waar je blij van wordt, zodat je je energiepeil kunt opladen.
  • Meditatie. Niet meteen zeggen dat je daar echt niets mee hebt. Geef het een kans en merk dan dat het echt werkt! Op www.youtube.com staan genoeg mogelijkheden. Op deze site staan mindfulness meditaties. Je hoeft niet een geleide meditatie te doen. Je kunt ook vijf minuten naar buiten kijken. Kijk hoe de wolken voorbij drijven of observeer de vogels in de lucht en de tuin.
  • Je kunt je energie beïnvloeden met gedachten, beelden en gevoelens. Stel jezelf voor, dat je je energieveld dichter naar je toetrekt. Trek het aan alsof je je jas aantrekt. Hoe kleiner jouw energieveld, hoe minder kans dat iemand jou kan ‘leegtrekken’.
  • Op drukke plekken zoals de stad, werk of school, probeer je jezelf af te schermen voor negatieve energieën. Let op! Dit is slechts een tijdelijke oplossing. De hele dag een bubbel om je heen visualiseren kan namelijk ook stress opleveren. Dit kan je helpen in drukke situaties, maar de allerbeste manier om jezelf te beschermen is kracht van binnenuit.
    • Doe dit bijvoorbeeld door je voor te stellen dat je een denkbeeldige jas aantrekt. Trek de rits dicht vanaf je bekken tot je hals.
    • Stel je voor dat je net boven je navel een grote bloem hebt welke je blaadje voor blaadje dichtvouwt.
    • Maak een bubbel om jezelf heen en vul die bubbel puur met je eigen energie. Je mag hier creatief mee omgaan. Geef jouw bubbel bijvoorbeeld een kleur of versier hem met dingen waar je blij van wordt, zoals bloemen, kaarsjes, symbolen die voor jou waardevol zijn. Maak je bubbel niet te groot, hij moet je beschermen van de energie van buitenaf.
    • Vergeet niet, zodra je weer thuis bent, dat je wel weer liefdevolle energie mag ontvangen van de mensen met wie je samenwoont. (Partner, kinderen, ouders)

Geloof in je eigen kracht. Als jij jezelf sterk voelt van binnen, dan zul je dat ook uitstralen. Je zult zien dat je dan minder beïnvloedbaar bent voor de energieën van anderen.

Heel veel succes. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Mocht je ergens vragen over hebben, stel ze gerust via social media, mail of telefoon. Ik help je graag.

Warme groet,

Sannie

P.s. In mijn praktijk coach ik hoogsensitieve mensen door hen meer inzicht in hun hoogsensitiviteit te krijgen. Heb jij daar ook behoeft aan? Jezelf snappen? Weten hoe je systeem werkt en daar ook mee om kunnen gaan? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek via mijn afspraken planner of neem contact met mij op via het contactformulier.

Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs of andere tips ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis een e-book over HSP



Categorieën

  • Algemeen
  • Boeken
  • Hoogsensitiviteit
  • Inspiratie
  • Positiviteit
  • Zelfvertrouwen
  • Recente blogs

    Lees meer!